فضایل حضرت عثمان ذی النورین(رض)

حضرت عثمان(رض) در مکه مکرمه با رقیه دختر پیامبر اکرم ازدواج کردند و هنگامیکه آزار و اذیت مشرکین نسبت به مسلمانان زیاد شد از پیامبر کسب اجازه نموده و با همسرشان حضرت رقیه به حبشه هجرت کردند.

پیامبر اکرم(ص) در باره شان فرمودند: «ان عثمان لاول من هاجر الی الله باهله بعد لوط » عثمان نخستین شخصی است که بعد از حضرت لوط، با خانواده اش در راه خدا هجرت کرده و ایشان پس از بازگشت از حبشه به مدینه منوره هجرت کردند.

 مولوی فاروقی در ادامه سخنانش گفت: روزی پیامبر وارد خانه حضرت عثمان شدند، مشاهده کردند که دخترشان حضرت رقیه همسر حضرت عثمان، سر حضرت عثمان را می شوید. فرمودند: «یا بنیه احسنی الی ابی عبد الله فانه اشبه اصحابی بی خلقا» ای دخترم به ابو عبدالله (کنیت حضرت عثمان است) نیکی کن، زیرا او از همه یارانم از لحاظ اخلاق به من شبیه تر است.

سال دوم هجری زمانی که پیامبر اکرم به قصد نبرد با مشرکین به سمت بدر حرکت کردند، دخترشان حضرت رقیه بسیار بیماری بود، لذا پیامبر اکرم به حضرت عثمان دستور دادند که در مدینه بماند و از همسرشان رقیه مواظبت کند. که حضرت رقیه بر اثر بیمار شدیدی که داشتند فوت کردند.

زمانیکه پیامبر از غزوه بدر برگشتند دستور دادند که از غنایم بدر به حضرت عثمان دو سهم بپردازند! یک سهم مجاهدی که در نبرد شرکت داشته و سهم دیگر برای تیمار داری از دخترشان حضرت رقیه.

بعد از فوت حضرت رقیه، پیامبر اکرم(ص) دختر دوم شان حضرت ام کلثوم را به ازدواج ایشان در آوردند. به همین خاطر ملقب به «ذوالنورین» شدند. (یعنی صاحب دو نور).

 خطیب جمعه بیرجند گفت: از حضرت علی (رض) در مورد حضرت عثمان سوال شد فرمودند: « قال ذلک امرا یدعی فی الملا الاعلی ذوالنورین» ایشان شخصی است که در بین فرشتگان معروف به ذوالنورین است.

همسر حضرت عثمان دختر پیامبر اکرم حضرت ام کلثوم در سال نهم هجری بر اثر بیماری فوت کردند. پیامبر اکرم خطاب به حضرت عثمان فرمودند: «والذی نفس بیده لو کان عندی ثالثة لزوجتکها یا عثمان» ای عثمان! بخدا قسم اگر دختر سومی می داشتم حتما به ازدواج تو در می آوردم!.

از این روایت و عمل پیامبر معلوم می شود که پیامبر نسبت به حضرت عثمان علاقه وافری داشتند و توسط وحی به پیامبر اطلاع داده شده بود که عثمان انسان شایسته و لایقی است. به همین خاطر پیامبر آرزو کردند که اگر دختر سومی هم می داشتند به ازدواج ایشان در می آوردند.

مولوی فاروقی در ادامه سخنانش گفت: هر مسلمانی اعتقاد دارد که پیامبر معصوم است و اشتباه نمی کند، و وصلت با انسان بد هم گناه بزرگی است. اگر ما معتقد باشیم که حضرت عثمان آدم بدی بوده،  باید این را هم بپذیریم که نعوذ بالله پیامبر در این مورد اشتباه کرده اند و شناختی درستی از حضرت عثمان نداشته اند و این دیدگاه نسبت به پیامبر که معصوم اند گناه بزرگی است.

مولوی فاروقی گفت: پیامبر اکرم در جنگ تبوک اعلام فرمودند: هرکس لشکر مسلمانان را تجهیز نماید خداوند گناهان او را می آمرزد و او را داخل بهشت می گرداند. حضرت عثمان اولین کسی است که 950 شتر و 50 اسب به پیامبر اهداء می کند. پیامبر از این عمل عثمان آنقدر خوشحال شدند که برایشان دست به دعا برداشتند و فرمودند: «اللهم انی قد رضیت عن عثمان فارض عنه» خدایا من از عثمان راضی هستم تو هم از او راضی باش!.

زمانیکه که تصمیم گرفتند مسجد النبی را توسعه دهند حضرت عثمان قطعه زمینی که در کنار مسجد بود به مبلغ 20000 درهم خرید و در اختیار پیامبر قرار داد.و پیامبر برایشان دعای خیر کردند.

مولوی فاروقی در پایان سخنانش گفت: روزی جنازه ای را آوردند که پیامبر بر او نماز بخوانند، پیامبر فرمودند: من بر این جنازه نماز نمی خوانم! زیرا این نسبت به حضرت عثمان کینه و دشمنی داشته و مورد خشم و غضب خدا قرار گرفته است و کسی که مورد خشم و غضب خدا قرار گیرد من بر او نماز نمی خوانم.

و در مورد حضرت عثمان فرموند: چگونه من حیا نکنم از کسی که فرشتگان از او حیاء می کنند!. و همچنین فرمودند: برای هر پیامبری رفیقی است در بهشت. و رفیق من در بهشت حضرت عثمان است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: حضرت عثمان(رض) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 26 خرداد 1390برچسب:, | 20:14 | نویسنده : عبدالوارث ملازهی |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • کینگ بلگ